Om veilig van Caren gebruik te maken, wordt gebruik gemaakt van een inlogaccount. Dit account is beveiligd met een wachtwoord, maar ook met een inlogcode. Deze inlogcode wijzigt steeds, waardoor het voor onbevoegden (hackers) moeilijker wordt om op iemand anders' account in te loggen.
In deze handleiding leggen we uit hoe je je wachtwoord wijzigt als je al bent ingelogd, en hoe je de inlogcode kunt instellen.
Synoniemen inlogcode
Voor het begrip 'inlogcode' bestaan verschillende synoniemen, waaronder:
Inloggen in twee stappen
Tweestapsverificatie / 2-stapsverificatie
Tweestapsauthenticatie / 2-stapsauthenticatie
Tweefactorauthenticatie / 2-factorauthenticatie / 2FA
Multifactorauthenticatie / MFA
Zie voor uitleg over het nut en de noodzaak hiervan de website van de overheid: https://veiliginternetten.nl/inloggen-in-twee-stappen
Wachtwoord instellen
Ben je al ingelogd en weet je dus je huidige wachtwoord? Volg dan onderstaande stappen. Ben je niet ingelogd en weet je je huidige wachtwoord niet meer? Bekijk dan de handleiding: Problemen met inloggen oplossen
- Ga in het menu naar Instellingen en klik op het onderdeel Wachtwoord.
- Vul eerst je huidige wachtwoord in.
- Vul daarna een sterk wachtwoord in dat niet eenvoudig te raden is. Vul dit wachtwoord 2 keer in.
Het wachtwoord moet minimaal 12 tekens lang zijn. Ook moet het minimaal een cijfer, kleine letter, hoofdletter en een speciaal teken bevatten. Het belangrijkste is dat je een uniek wachtwoord gebruikt; een wachtwoord dat je bij geen enkele andere website gebruikt. Zie ook: Tips om op een veilige manier Caren te gebruiken - Klik op de knop Opslaan om het nieuwe wachtwoord op te slaan.
- Het scherm toont de bevestiging dat jouw nieuwe wachtwoord opgeslagen is.
Tweefactorauthenticatie instellen
Je kunt in Caren op drie manieren gebruik maken van 2-factorauthenticatie, namelijk:
- Door een SMS-code te laten versturen naar je (mobiele) telefoon.
In dit geval wordt er, nadat je een wachtwoord hebt ingevoerd, een sms-bericht verstuurd naar je telefoon. Dit bericht bestaat uit een code van een aantal cijfers. Deze code is slechts korte tijd geldig; voer de code daarom meteen in nadat je deze hebt ontvangen. - Door een authenticator-app op je smartphone te gebruiken. Dit wordt ook wel een 'eenmalig wachtwoord' of 'TOTP' genoemd.
In dit geval installeer je een authenticator-app op je smartphone, bijvoorbeeld Google Authenticator. Zodra je inlogt in Caren, wordt er na het invoeren van je wachtwoord gevraagd om de code in te voeren. Je opent op dat moment de authenticator-app, je bekijkt de code en typt de code over in het inlogscherm in Caren. - Per e-mail.
Heb je geen van bovenstaande methoden ingesteld? Dan ontvang je jouw authenticatiecodes per e-mail.
Instellen voor gebruik met een SMS-code
- Ga in het menu naar Instellingen en klik op het onderdeel Beveiliging.
- Klik onder het kopje Tweefactorauthenticatie op Telefoonnummer.
- Vul het telefoonnummer van jezelf in waarop je de code wilt ontvangen en klik op Telefoonnummer opslaan.
- Bevestig jouw telefoonnummer. Open hiervoor jouw email en klik op de link in het e-mailbericht 'Nieuwe telefoonnummer bevestigen' dat we naar jouw e-mailadres hebben gestuurd.
- Vervolgens ontvang je op jouw telefoon een bericht met daarin de bevestigingscode voor je nieuwe telefoonnummer.
- Vul deze code in in het veld Bevestigingscode dat je bij Twee-factor-authenticatiecode onder Telefoonnummer ziet en klik op de knop Bevestigen.
Je ontvangt authenticatiecodes vanaf nu op dit telefoonnummer.
Instellen voor gebruik met een authenticator-app
Deze methode is geschikt voor gebruikers die doorgaans wat handiger zijn met een smartphone en niet steeds SMS-berichten willen ontvangen.
- Ga in het menu naar Instellingen en klik op het onderdeel Beveiliging.
- Klik onder het kopje Tweefactorauthenticatie op Eenmalige wachtwoorden.
- Scan de QR-code die je ziet staan met je smartphone waarop je een authenticator-app hebt geïnstalleerd, bijvoorbeeld Google Authenticator.
- Volg de instructies op het scherm van je mobiele telefoon.
- Voer de code die op dit moment getoond wordt in je mobiele telefoon, in op het veld 'code....' in Caren en klik op Bevestigen.
- De tweefactorauthenticatie is ingesteld voor gebruik met een authenticator-app. Bij het inloggen in Caren zal je vanaf nu de inlogcode vanuit je authenticator-app moeten gebruiken wanneer er om gevraagd wordt.