Wat is het dossier en wat kan je zien?
Gegevens inzien, niet plaatsen
In het onderdeel Dossier zie je informatie die door een gekoppelde zorgorganisatie is geplaatst. Je kunt in het dossier alleen gegevens bekijken, en dus niet zelf plaatsen; ook niet als je mantelzorger bent. Wil je communiceren met de zorgorganisatie? Bekijk dan de mogelijkheid van berichten: Uitleg over berichten in Caren.
Gekoppelde zorgorganisaties
Als er meerdere zorgorganisaties gekoppeld zijn, en meerdere zorgorganisaties delen dossiergegevens, dan betekent dit dat in het dossier de gegevens van alle verschillende zorgorganisaties getoond worden. Zie ook: Koppeling maken met een of meerdere zorgorganisatie(s).
Welke gegevens in Caren geplaatst worden, is afhankelijk van welke gegevens de zorgorganisatie deelt met Caren. Dit kan per zorgorganisatie verschillen.
Rechten en gebruikers
Niet elke gebruiker van Caren kan het onderdeel 'dossier' zien. Dit is afhankelijk van welke rechten je hebt gekregen. Zie ook: Beheerders van de zorgpagina van iemand in je netwerk aanpassen of overdragen.
Welke soort gegevens kan je in het dossier zien?
Het dossier laat een overzicht van boven naar beneden zien met daarin de gegevens die jij mag zien. Boven in beeld zijn de meest recente gegevens te zien; onder in beeld de oudste gegevens.
De soorten gegevens worden door elkaar heen getoond; als een rapportage is gemaakt, daarna een document is geplaatst en even later ook een rapportage is gemaakt, dan zie je het ook in die volgorde. Je kunt wel filteren op de soort gegevens.
Gegevens van deze typen kunnen met Caren door de zorgorganisatie gedeeld worden:
- Rapportages
Dit zijn alle soorten gegevens die zorgmedewerkers invoeren als ze periodiek de cliënt/patiënt bezoeken. Dit kunnen tekstuele rapportages zijn, zoals 'het gaat goed met meneer Jansen.' maar ook meetwaardes, zoals de bloedsuikerwaarde. - Documenten
Dit zijn bestanden die de zorgorganisatie heeft gedeeld, bijvoorbeeld een PDF-document. - (Zorg)plannen)
Dit zijn gegevens van het plan dat voor de cliënt/patiënt is opgesteld. - Vragenlijsten
Dit zijn vragenlijsten die gedeeld zijn vanuit de zorgorganisatie.
Filteren op gegevens in het dossier
Je kunt rechtsboven in beeld type gegevens filteren. Hiermee kan je bijvoorbeeld alleen een overzicht krijgen van de bloedsuikerwaarde. Of alleen gegevens van een specifieke zorgorganisatie. Of gegevens binnen een bepaalde periode. Je kunt ook met woorden zoeken op overeenkomstige gegevens die bijvoorbeeld in rapportages voorkomen.
Filteren van type gegevens
Klik rechtsboven op de knop Filters. Hier zie je een overzicht met de gegevens waarop je kunt filteren.
Bij de categorieën kan je soorten gegevens aan of uit zetten. In dit voorbeeld is 'bloedsuikerwaarde' ingeschakeld. Het resultaat zie je meteen in beeld staan; alleen rapportages van het type bloedsuikerwaarde worden getoond.
Zie voor een overzicht wat de categorieën betekenen: Wat betekenen bepaalde termen en afkortingen in het dossier?
Je kunt onder in het filteroverzicht ook filteren op een datum; hiermee selecteer je een begin- en eindperiode. Alleen gegevens die in die periode in het dossier zijn geplaatst, worden dan getoond.
Nog verder onder in beeld staat een filter voor de zorgorganisatie. Als het account met meerdere zorgorganisaties is gedeeld, en meerdere zorgorganisaties delen dossiergegevens, dan kan je hier selecteren van welke zorgorganisatie de dossiergegevens getoond moeten worden. In dit voorbeeld is er maar 1 zorgorganisatie gekoppeld en worden dus alleen die gegevens getoond.
Zoeken met tekst
Met het zoekveld 'Zoek dossier' kan je zoeken op tekst die voorkomt in het dossier.
In dit voorbeeld hebben we de tekst 'dorst' ingetypt en gedrukt op enter. Er werd in dit voorbeeld 1 resultaat getoond.
Filters uitschakelen
Als je geen filters meer wil gebruiken, dan kan je deze ook weer weghalen. Je doet dit door te klikken op het filter dat je boven in beeld ziet staan. Je kunt ook via het menu 'Filters' de filters weghalen die je niet meer wil gebruiken.