Wat is Caren 3.0 precies?
Caren 3.0 is de nieuwe versie van jouw persoonlijke digitale zorgomgeving Caren. Caren is een online platform waar je je zorggegevens kunt bekijken, delen met familie of mantelzorgers, en kunt communiceren met je zorgverleners.
Ga ik een contract aan met Nedap en wat betekent dit?
Als je gebruik wil maken van de nieuwe versie van Caren ga jij een overeenkomst aan met Nedap, het bedrijf achter Caren. Dit doe je door akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden. Als je in Caren gegevens over jouw zorg wil (laten) verwerken, geef je hiervoor toestemming door de toestemmingsverklaring. Je neemt in de nieuwe versie van Caren de dienst af en bent zelf verantwoordelijk voor de keuze hoe en of je Caren gebruikt.
In de oude versie van Caren liep veel via je zorgorganisatie. Jouw zorgorganisatie had een contract met Nedap en op basis daarvan kreeg jij toegang tot Caren, jij had alleen een overeenkomst met Nedap voor het gebruik van Caren. De oude versie van Caren werd gebruikt als onderdeel van de zorg die je kreeg. De zorgorganisatie bleef verantwoordelijk voor de gegevens die via Caren werden gedeeld.
Je zorgorganisatie kan in de nieuwe versie van Caren wel betrokken blijven. Gegevensuitwisseling tussen jouw zorgorganisatie en Caren blijft mogelijk, maar alleen als jij daar toestemming voor geeft én als daarover afspraken zijn gemaakt tussen de zorgorganisatie en Nedap.
De verantwoordelijkheden zijn dus anders verdeeld: waar eerst je zorgorganisatie het gebruik regelde, ligt die regie nu bij jou.
Wat gebeurt er met de oude versie van Caren en waarom moet ik akkoord gaan met nieuwe voorwaarden?
Caren is vernieuwd. De oude versie van Caren stopt. De overeenkomst voor de oude versie van Caren eindigt met ingang van de nieuwe versie van Caren, omdat de verantwoordelijkheden in de nieuwe Caren anders verdeelt zijn (zie ook vraag 3).
Om de vernieuwde Caren te gebruiken, sluit je zelf een nieuwe overeenkomst met Nedap. Dat doe je door de nieuwe gebruiksvoorwaarden te accepteren wanneer je inlogt op de nieuwe versie van Caren. Pas daarna kun je Caren weer gebruiken.
Zo weet je precies met wie je een overeenkomst hebt en onder welke voorwaarden je gegevens worden verwerkt.
Wie is verantwoordelijk voor mijn gegevens in Caren 3.0?
Volgens de AVG noemen we degene die bepaalt waarom en hoe jouw persoonsgegevens worden verwerkt een verwerkingsverantwoordelijke.
Bij het gebruik van Caren zijn er drie mogelijke situaties:
- Je gebruikt Caren zonder dat er gegevens worden uitgewisseld met jouw zorgorganisatie
Dan voeg je zelf informatie toe aan jouw persoonlijke omgeving in Caren, zoals notities of documenten. In dat geval is Nedap verwerkingsverantwoordelijk voor de verwerking van jouw gegevens. - Je gebruikt Caren terwijl er gegevens worden uitgewisseld met jouw zorgorganisatie
Als er gegevens worden uitgewisseld tussen Caren en jouw zorgorganisatie, wordt er een koppeling tot stand gebracht. Er worden dan automatisch en continu gegevens over jouw zorg uitgewisseld tussen jouw zorgorganisatie en Caren, zoals rapportages, afspraken of vragenlijsten. Dan zijn jouw zorgorganisatie en Nedap samen verwerkingsverantwoordelijk voor de verwerking van jouw gegevens die via de koppeling worden uitgewisseld. Wij hebben afspraken gemaakt met de zorgorganisatie over wie welke taken op zich neemt. - De koppeling met jouw zorgorganisatie is beëindigd en er staan nog gegevens in Caren
Zodra de koppeling is beëindigd (bijvoorbeeld omdat je uit zorg bent of je de koppeling zelf verbreekt), stopt de automatische uitwisseling van gegevens tussen jouw zorgorganisatie en Caren. De gegevens die al in Caren staan, blijven beschikbaar voor jou (en eventueel je naasten) tot de beheerder de gegevens verwijdert of de zorgpagina van cliënt is opgeheven. In dit geval is Nedap verwerkingsverantwoordelijk.
De gegevens die van jouw zorgorganisatie komen zijn door je Zorgorganisatie opgeschreven en bijgehouden. In Caren kunnen deze gegevens door een koppeling beschikbaar zijn, zodat jij ze ook kunt zien en beheren. Dat er een kopie van deze gegevens in Caren opgeslagen wordt, verandert niets aan de verantwoordelijkheid van de inhoud: de zorgorganisatie blijft verantwoordelijk voor de inhoud van deze gegevens.
Wie moet ik bellen als ik vragen heb over Caren 3.0?
Het hangt van je vraag met wie je contact op moet nemen:
- Over Caren zelf: gaat het over je Caren account, toegang, beveiliging of jouw privacyrechten? Dan neem je contact op met Caren via support@caren.nl.
Tijdens de overgang naar de vernieuwde Caren is er ook een speciale supportlijn beschikbaar. Het telefoonnummer hiervan wordt gedeeld op onze kennisbank, zodra de uitrol voor jouw zorgorganisatie start. - Over je Zorggegevens: gaat het over de inhoud van jouw zorggegevens? Dan neem je contact op met je zorgorganisatie.
Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik niet akkoord ga met de overstap naar Caren 3.0?
Nedap mag de gegevens over jouw zorg alleen verwerken als jij hier uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Als je niet akkoord gaat met de overstap naar de vernieuwde versie van Caren, kunnen je gegevens niet worden overgezet naar de nieuwe versie. Op het moment dat de oude versie van Caren stopt, verlies je de toegang tot je zorggegevens via Caren. Je kunt altijd later alsnog besluiten om gebruik te gaan maken van de nieuwe versie vna Caren, maar dan moeten je gegevens opnieuw worden gedeeld door je zorgorganisatie. Hiervoor moet je dan opnieuw een koppelcode aanvragen bij jouw zorgorganisatie.
Moet mijn zorgorganisatie altijd mijn gegevens met Caren delen?
Nee, jouw zorgorganisatie is vrij om zelf te kiezen of zij zorggegevens met Caren willen uitwisselen én als zij uitwisseling mogelijk willen maken, met wie een koppeling tot stand wordt gebracht.
Zorgorganisatie mag ook zelf beslissen welke gegevens zij wel of niet met u deelt via Caren.
Wat kan ik doen als iemand anders mijn Caren-account gebruikt zonder toestemming?
Als je denkt dat iemand ongeoorloofd toegang heeft tot je Caren-account, moet je direct je wachtwoord wijzigen en contact opnemen met het supportteam van Caren via support@caren.nl.
Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik kom te overlijden?
Na jouw overlijden blijven de gegevens die in Caren staan beschikbaar voor iedereen die voor jouw overlijden ook toegang had tot deze gegevens (dus ook je naasten). De koppeling met jouw zorgorganisatie wordt verbroken nadat jouw zorgorganisatie in haar systeem heeft aangegeven dat jij bent overleden. Vanaf dat moment worden geen nieuwe gegevens vanuit jouw zorgorganisatie met Caren gedeeld.
Kan ik mijn toestemming voor bepaalde gegevens later nog aanpassen?
Caren verwerkt gegevens deels op basis van jouw uitdrukkelijke toestemming. Je hebt het recht om deze toestemming in te trekken. Gaf je ons eerder toestemming om je persoonsgegevens te verwerken, maar heb jij je bedacht? Dan kan je de toestemming weer intrekken, neem hiervoor contact op met support@caren.nl.
Vanaf dat moment verwerken wij jouw persoonsgegevens niet meer, tenzij er (ook) een andere grondslag is om je persoonsgegevens te verwerken.
Je kan ook de koppeling met jouw zorgorganisatie verbreken via jouw persoonlijke omgeving, dan worden de gegevens van jouw zorgorganisatie niet meer uitgewisseld, maar blijven de gegevens die al overgedragen waren wel in Caren beschikbaar.
Je kan ook zelf je persoonlijke omgeving verwijderen. Dan worden alle gegevens en koppelingen die aan jouw persoonlijke omgeving gelinkt waren in Caren automatisch direct verwijdert.